توجه به جنسیت مخاطب در امر به معروف و نهی از منکر

دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷ ق.ظ

یکی از مواردی که مراعات آن در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است شناخت و توجه به جنسیت مخاطب است. امر به معروف و نهی از منکر هرگز نمی تواند و نباید بهانه ای برای ایجاد یا ادامه رابطه دو فرد نا محرم باشد چه اینکه این خود منکری بزرگ و زمینه ساز انحرافات و گناهان دیگر است.
اما این به معنای این نیست که زنان و مردان نباید همدیگر را امر و نهی کنند، از آنجایی که هم قرآن و هم روایات ، گستره این واجب الهی را هم مردان و هم زنان مومن دانسته اند،  نمی توان به هر بهانه ای شانه از زیر این مسئولیت خالی کرد لکن باید به چند نکته مهم توجه کرد:

زنان مسئولیت مهم زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندان را نیز بر عهده دارند. فرهنگ سازی ابتدا باید از درون و از نزدیک ترین افراد شروع شود. این مهم تحقق نمی یابد مگر با انجام صحیح وظایفی که در قبال آن داریم. متاسفانه شرایط به نحوی تغییر کرده است که کسی که توان کار بیرون از منزل دارد و قابلیت های خاصی کسب کرده، می پندارد آن چنان در قبال جامعه و دیگران مسئول است که از صبح تا پاسی از شب باید بیرون از منزل و در خدمت دیگران باشد و گاهی هم نمی تواند به وظیفه ی مادری یا همسری خود که یکی از اصلی ترین وظایف زنان است و جایگزین هم ندارد، عمل کند.

بعد از خانواده، نوبت به اطرافیان و آشنایان و همسایگان می رسد. همه ما می توانیم و باید که اطرافیان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم اما باید توجه داشت که اولویت برای بانوان همیشه با بانوان است و البته مردان نیز باید به مردان تذکر دهند. این نکته البته تا آنجاست که هیچ اضطراری در میان نیست، اما اگر ضرورت ایجاب کند می توان جنس مخالف را هم امر به معروف و نهی از منکر کرد، لکن باید دقت فراوان و البته احتیاط زیادی داشت، چرا که شیطان اولین کسی است که در مواجهه بین دو نا محرم به آنان اضافه می شود!
از دیدگاه قرآن زنان نیز همچون مردان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارند. حضرت زهرا (س) به امر به معروف و نهی از منکر توجه ویژه دارند و در خطبه تاریخی علاوه بر آنکه امر به معروف را مصلحت اندیشی برای همگان می دانند، خود نیز در همان خطبه شریف به امر به معروف و نهی از منکر مردم می پردازد. اما در همین خطبه ملاحظه می کنیم که تا ضرورت ایجاب نکرده بود، ایشان به امر به معروف مردان مبادرت نکرده و همیشه سعی می کرد که خود را از دید مردان نا محرم دور نگه دارد.

در پایان ذکر این نکته ضروری می نماید که اگر چه این نوشته بیشتر بر محور وظایف بانوان می گشت اما همه این مباحث عام هستند  و شامل هم زن و هم مرد می شود. یعنی دقیقا در مورد مردان نیز صادق است و بسیار مهم است که بدانیم تا ضرورت ایجاب نکرده است نمی توان به جنس مخالف امر و نهی کرد.


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۴)
saied davoodi:
البته علاوه بر جنسیت به جنس مخاطب هم باید اهمیت داد!
مطلب دقیق و خوبی بود
پاسخ:
سپاس
احسان حسینی:
سلام علیکم
مطلب خوبی است و ریشه ای.
به نظرم در جامعه این فریضه مقطعی است و بیشتر در قالب گفتار و نوشتار هست تا در عمل!!
بازهم ممنون و سپاسگزارم از حضورتون و مطلب مفیدتون
یا علی
التماس دعا
پاسخ:
علیکم السلام
از اینکه نظر یه متخصص رو درباره این مطلب خوندم بسیار خرسند شدم...
مجید لشکری:
سلام
عالی بود .
انشالله مطالب مفید و به روز بذارید.
رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان فرمودند:«خودتان را مجهز کنید،مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید،بعد به این کانونهاى فرهنگى-هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید.

با روى خوش هم پذیرا باشید؛با سماحت،با مدارا.فرمود:«و سنّة من نبیّه»،که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛مدارا کنید.ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛داشته باشد.

بعضى از همین هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان- الان در این تریبون از آنها تعریف کردید،خانم هائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند«خانم بدحجاب»؛اشک هم از چشمش دارد میریزد.حالا چه کار کنیم؟ردش کنید؟مصلحت است؟حق است؟نه، دل،متعلق به این جبهه است؛جان،دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست.

او یک نقصى دارد.مگر من نقص ندارم؟نقص او ظاهر است،نقصهاى این حقیر باطن است؛نمى‌بینند.«گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم/آیا تو چنان که مینمائى هستى؟».ما هم یک نقص داریم،او هم یک نقص دارد.با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید.البته انسان نهى از منکر هم میکند؛نهى از منکر با زبان خوش،نه با ایجاد نفرت.بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»
پاسخ:
سلام آقای لشکری
ممنون از شما
فقط یک نکته کوچک و در واقع حلقه گمشده مسئله امر به معروف که متاسفانه این روزها خیلی ها به آن توجه نمی کنند و آن اینکه این امر واجب تنها درباره پوشش صدق نمی کند و در تمام زمینه ها باید سرلوحه زندگی ما باشد.
❀◕ ‿ ◕❀ zizigolu:
آفرین به پست!
دنبال همچین چیزی میگشتم :)
پاسخ:
نظر لطف شماست
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.