خانه تکانی دل!

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹ ب.ظ

از دیرباز پارسیان با پایان زمستان و در آستانه آمدن بهار گرد و خاک از خانه و کاشانه پاک می نمایند و با تمیز کردن همه چیز برای سلام به بهار و جشن گرفتن نوروز آماده می‌شوند که بسیار رسم نیکویی است. حال آنکه آدمی خانه‌ای مهم‌تر هم دارد و آن خانه دل اوست که ممکن است با رذایلی  چون حسد و غیبت و کینه و دروغ و امثال آن آلوده شود و بسیار ضروری است که این خانه را نیز مورد توجه قرار داده و خالی اش کنیم از هرآنچه که نباید در آن باشد. نوروز همه مهر است و محبت و نیکی و شادی و دوست داشتنی هایی که انرژی لازم برای یک سال زندگی را به آدمی می‌بخشد و باطری دل را شارژ کامل می‌کند و چه بهتر که با دلی تهی از هرگونه یاس و ناامیدی و انرژی منفی به استقبال آن رویم تا همه‌ی آنچه خوبی دارد را ذخیره و درک کنیم.

از آنجایی که نوروز کلاس خداشناسی و معاد هم است، آنگاه که سردی و تاریکی و طبیعت مرده جای خود را به گرما و روشنی و زندگی دوباره می‌دهد و هر غنچه‌ای معجزه‌ایست کوچک، که با خود نوید بزرگی از زندگی دوباره و جاودانه شدن دارد. برای اینکه ما شاگرد اول این کلاس باشیم لازم است تا با ذهنی آرام و دلی پاک برای آن آماده شویم و زنگار از دل و روحمان پاک کنیم.

به خودمان قول بدهیم در همین لحظه تمام دلخوری ها و کدورت‌ها را کنار گذاشته و کینه‌ای در دل باقی نگذاریم و هر آنچه خیر و خوبیست برای همگان، حتی کسانی که در گذشته ما را نحوی آزرده اند، آرزو کنیم. باشد که خدای رحمان هم از ما دلشاد شود و دریای رحمت بیکرانش را در زندگیمان جاری کند.


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.