نمک گیر برقی

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹ ب.ظ

نفت خروجی دستگاه گرم کننده نفت پس از خروج جهت ته نشینی آخرین قطرات قابل جدا شدن آب نمک وارد مخزن نمک گیر برقی می شود اساس کار این دستگاه قطبی بودن آن و تحت تأثیر نیروی الکتریسیته قرار دادن است نفت ورودی همراه با آب تزریق قبل از شیر مخلوط کننده با هم مخلوط و ماده تعلیق شکن دیموسی فایر نیز به آن تزریق و وارد این مخزن می شود شیرهای مخلوط کننده معمولاً دوحالت کار می دهند یکی از طریق F.R.C و دیگریD.P.R.C  که حالت اول برای زمانی که آب تزریق نمی شود و حالت دوم هنگامی که آب شیرین به نفت تزریق می شود کار می دهد.

مبنای کار در این حالت اختلاف فشار تنظیم شده قبل و بعد شیر مخلوط کننده می باشد این اختلاف فشار معمولاً بصورت تجربی و در عمل مشخص می شود ولی آنچه مهم است مخلوط نفت و آب شیرین  بصورتی است که آب شیرین قطرات آب نمک را خوب جذب نموده و بهتر ته نشین نماید. آب تزریقی به نفت نیز طبق آب نمک همراه نفت تغییر می کند معمولاً از 1% الی 5% متغیر بوده و زمانی که احیاناً نمک بالا برود در این مخزن بیشتر تزریق و آب زائد خروجی را نیز بیشتر باز  تا عمل ته نشینی بهتر  انجام شود ضمناً موقعی که امولشن در این مخزن تغییر کند دستگاه آمپر می گیرد که با تغییر دادن سطح مشترک آب و نفت تزریق بیشتر آب شیرین و ماده تعلیق شکن مخزن را از حالت آمپرگیری خارج می نماییم . اختلاف فشار در طرف شیر مخلوط کننده معمولاً بین 1 تا 5/1 بار می باشد .

روی این دستگاه سه عدد ترانسفور دو برق نصب شده که برق 380 ولت شبکه را به (17000 تا 23000) تبدیل و به الکترودها که داخل مخزن بود، اتصال می نمایند جریان برق مولکول های کروی ریز آب نمک را که در اثر تزریق مواد تعلیق شکن آب شیرین و حرارت از هاله نفت اطراف آن آزاد کرد تبدیل به حالت بیضی نموده و پس از انتلاف و جذب یکدیگر ته نشین و همراه آب زائد خروجی دستگاه به طرف مخزن کف گیر ارسال می دارد نفت درون مخزن مزبور معمولاًُ بین 20 الی 30 دقیقه توقف دارد فشار نرمال عملیاتی دستگاه 5/5 بار می باشد .

 

برای به خطر نمودن دستگاه از اشکالات برقی سه نکته حائز اهمیت می باشد :

1-متعادل نگه داشتن سطح مشترک آب و نفت و عدم تغییر امولشتن تا دستگاه آمپر نگیرد .

2-عدم ارسل گاز همراه نفت چون رسیدن گار به بالای سطح نفت باعث از کار افتادن دستگاه می شود .

3-چنانچه بوش های مربوط به نگهدارنده روغن ترانسفردر خراب شود و نشتی پیدا کنند از طریق نیفتد (L.S ) باعث از کار افتادن دستگاه می شود. چنانچه گاز با بخار بالای سطح نفت قرار بگیرد باید از طریق لوله تخلیه بالای آن تخلیه می کنیم . اگر بروشهای روغنی خراب شوند گروه تعمیرات برق اقدام می نمایند . همیشه برای توقف یا راه اندازی این دستگاه نکات ایمنی از نظر ولتاژ و آمپر و ریتم برق حائز اهمیت می باشد .

فشار عملیاتی دستگاه روی 5/5 بار و اختلاف فشار شیر مخلوط بین 1 تا 5/1 بار ، سطح مشترک آب و نفت را باید کنترل نمود نقاط نمونه گیری روی بدنه مخزن قرار دارد که اولی 100% آب و دومی 25% آب 75% نمک سومی 75%نفت و 25%آب و چهارمی 100% نفت می باشد . نفت خروجی این دستگاه با فشار خروجی تلمبه های تقویتی (فشار خود مخزن )و یا توسط تلمبه به طرف واحد بهره برداری جهت ارسال با نفت شیرین هدایت می شود آنچه گفته شد نتیجه عملیات تفکیک گاز از نفت در واحد بهره برداری و تزریق ماده تعلیق شکن در چند راهه آن ، تزریق ماده تعلیق شکن به نفت ورودی به مخزن نمک گیر برقی ، ضد خوردگی به ورودی تلمبه های تقویتی آب تزریقی به ورودی مخزن انتلاف کننده کلی و مخزن نمک گیر برقی و عملیات حرارت دادن نفت تا درجه حرارت مطلوب و مورد نظر ، نتیجه شیرین کردن و گرفتن آب نمک همراه نفت می باشد .


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۱)
Mojtaba:
با سلام و عرض خسته نباشی
و تشکر ویژه جهت به اشتراک گذاشتن این مطالب مفید
پاسخ:
علیک سلام
خواهش میکنم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.