روشهای جدا سازی نمک همراه نفت

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۳۸ ب.ظ

در پست های قبلی با نمک زدایی و روش های آن آشنا شدیم حال به توضیح مختصری درباره هر یک از روش های جداسازی به صورت مستقل می پردازیم:

1-روش جداسازی به طریق ته نشینی .

2-روش جداسازی به طریق شیمیایی.

3-روش جداسازی به طریق حرارتی .

4-روش جداسازی به طریق مکانیکی .

5-روش جداسازی به طریق الکتریکی.

در بعضی از کارخانه ها از چند روش فوق با هم استفاده می شود .

با عنایت به روش کاری کارخانه ها نمکزدایی منطقه خلاصه ای از چگونگی انجام هر روش به شرح زیر می باشد .

روش ته نشینی :

     در این روش در بعضی از واحدها از چند مخزن ودر بعضی واحدها از مخزن انتلاف کننده کلی برای تنها 36 ساعت نفت را در گردش قرار داده با استفاده از خاصیت نمکی و زمان مناسب تزریق آب شیرین به ورودی و تزریق مواد **** در چند راهه کارخانه بهره برداری و خاصیت وزن مخصوص آب ونفت آب نمک را ته نشین  نماید . در روش ته نشینی از قانون استاک استفاده شده است.

V: سرعت ته نشینی 

eo: وزن مخصوص نفت

g : شتاب جاذبه زمین

d : قطر قطرات آب نمک

ew :وزن مخصوص آب

μ: گران روی سیال

 

روش شیمیایی :

     در این روش جهت تسریع درعمل ته نشینی به نفت نمکی ماده شیمیایی تعلیق شکن (دیمولسی فایر )بسته به حرارت و نوع نفت تزریق تا دیواره اطراف آب نمک که توسط نفت احاطه شده شکسته و قطرات آب نمک آزاد و جذب همدیگر شده و ته نشین شوند . البته در این روش می بایست نهایت دقت در امر تزریق مواد شیمیایی را به عمل آورد ، چنانچه بیش از حد تزریق شود قطرات ریز آب نمک را به قطارت ریز تر تبدیل و عمل جداسازی امولشن را مشکل تر می نماید .

 

روش استفاده از حرارت دادن نفت نمکی :

     یکی از راههای مهم جداسازی آب نمک موجود در نفت حرارت دادن آن می باشد .معمولاً نفت را بین 90 الی 120 درجه فارانهایت حرارت داده و دیواره احاطه شده آب نمک توسط نفت ضعیف و باعث کم شدن گراندوی نفت و قطرات آب نمک آزادانه تر رها و جذب همدیگر و ته نشین می شوند بایستی توجه داشت تا درجه حرارت نفت نیز زیاد از جدالا نرود تا هیدروکربورهای نفت از هم جدا نشود و از نظر اقتصادی ارزش خود را از دست ندهد البته در تولید  مناطق خشکی (مناطق جنوبی) عملیات حرارت دادن نفت در فصل تابستان نیاز نمی باشد .

 

 

 

روش مکانیکی :

     طی این روش به سه صورت (فیلتر کردن –گریز از مرکز –ازدیاد سطح تماس ) استفاده می شود . در این روش ها چون سقف تولید چاههای نمکی زیاد می باشد موثر نبوده و فقط در آزمایشگاهها و مراکز آزمایشی بکار می رود ولی از روش ازدیاد سطح تماس در مخزن اتلاف کننده کلی بکار می رود.

 

روش استفاده از جریان الکتریسیته :

     در واحدهای نمکزدایی آخرین قطرات ریز آب نمک که به سختی می توان آنها را از نفت جدا کرد با توجه به حالت قطبی بودن آب تحت تأثیر جریان الکتریسیته از نفت جدا می کنند بدین طریق که نفت را به مخزن نمک گیر برقی که با ولتاژهای متفاوت بالایی (23000 الی 17000 ولت )کار می کنند هدیات و درون آن در قطب مثبت و منفی برق مورد اشاره جریان داسکه و مولکول آب درون نفت تحت تأثیر این جریان از حالت گروی خارج و تبدیل به بیضی و باعث حباب قطرات نزدیک به هم متصل وتشکیل قطره ای بزرگتر و ته نشین می شوند چنانچه قطرات آب نمک بزرگ باشند به قطراتی کوچکتر تبدیل و عمل جدایی و ته نشینی با مشکل مواجه می نماید

     درون مخزن نمک گیر برقی دو نکته حائز اهمیت میباشد اول اینکه فاصله بین قطرات کم باشد دوم اینکه قطارت بزرگ نباشد به همین خاطر قبل از ورود نفت به دستگاه نمک گیر برقی به آن آب شیرین تزریق تا آب نمک موجود نفت را جذب و فاصله بین آنها را کمتر نماید . امروزه در بیشتر کارخانه های نمکزدایی برای جداسازی آب نمک از روش ترکیبی شیمیایی ، حرارتی الکتریکی استفاده می شود. زیرا سقف تولید از چاهای نمکی بالا و مقدار آب نمک همراه نفت نیز زیاد است.


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.