گاز مصرفی :

گاز مصرفی و مورد نیاز کارخانه نمک زدایی طی یک شاخه لوله ای از طریق تله نفت واحد بهره برداری در پازنان توسط یک لوله 4 اینچ از گاز آغاز دالان می باشد. ارسال و پس از ورود به واحد نمکزدایی یک عدد کنترل کننده فشار و شیر خودکار و تله نفت جهت گرفتن آخرین مایعات همراه آن می رود .

گاز ورودی ازپایین و خروجی از بالای تله نفت گرفته شده است .خط لوله خروجی آن به دو شاخه تقسیم می شود . یک شاخه که بوسیله یک دستگاه کنترل کننده فشار بین 2/0 تا 4/0 پامپ جهت متعادل نگهداشتن فشار درونی مخازن استفاده می شود. چنانچه این شیر خودکار کار اصلی خود را به طریق مطلوب انجام ندهد یا احیاناً اشکال برای آن پیدا شود یک دستگاه P.C روی گاز مازاد به طرف مشعل وجود دارد گاز مازاد را تخلیه فشار را متعادل نگه می دارد شاخه دوم گاز خروجی تله نفت بصورت مستقیم به برج تفکیک اکسیژن و دستگاه گرم کننده نفت رفته که روی ورودی هر کدام خودکار کنترل وجود دارد که بنا به نیاز گاز موردنیاز را تأمین و مازاد آن به مشعل کارخانه رفته و سوخته می شود .

البته با احداث کارخانه های تقویت فشار و تزریق گاز ، گاز مازاد تمامی کارخانه دوباره به مخازن زیر زمینی نفت تزریق میشود. معمولاً گاز مصرفی کارخانه نمکزدایی را بین 50 تا 60 پام توسطP.C  ورودی تله نفت تنظیم می شود .

 

برق مصرفی :

برق مورد نیاز واحدهای نمکزدایی جهت راه اندازی تلمبه های نفت وآب زاید 3300 ولت ، آب تزریقی 380 ولت ، مخزن نمک گیر برقی 380 ولت که توسط ترانس های افزاینده به 17  الی 23 هزار ولت افزایش داده می شود و برق 220 ولت جهت مصارف رفاهی مثل کولر ، یخچال،آب سردکن ،برق 110 ولت جهت ثبت کننده و 24 ولت جهت دستگاههای ابزار قیمتی و رادیو البته واحد بی بی حکیمه 2 چون سیستم آن (Preumatic هوایی ) است ابزار دقیق آن 110 ولت است .

 

هوای مصرفی :

هوای مصرفی معمولاً از طریق کمپرسور های هوا تأمین ولی با توجه به اینکه کارخانه های بهره برداری و نمکزدایی در جوار هم می باشند کارخانه های بهره برداری یا ایستگاههای گاز هم می توانند هوای مصرفی نمکزدایی را تأمین نمایند .

آزمایش های واحد نمک زدایی :

آزمایش های سنجش نمک نفت ورودی کارخانه ورودی مخزن نمک گیر برقی و خروجی همچنین درصد آب رسوبات نفت ورودی و خروجی وچگالی نسبی نفت خروجی می باشد با گرفتن آزمایش از نفت ورودی و خروجی بطور دقیق میزان فعالیت و نحوه بکارگیری و دستگاهها و مواد شیمیایی توسط کارکنان واحد نمکزدایی مشخص می شود .

مواد شیمیایی :

مواد شیمیایی مصرفی درکارخانه نمکزدایی بر دو دسته اند :

1-موادی که به نفت نمکی تزریق می شوند و عمل آنها ضعیف کردن جدار خارجی قطرات آب نمک که توسط نفت پوشانده شده است انواع مختلفی دراد که به چند راهه چاههای نمکی در واحد بهره برداری ورودی مخزن ائتلاف کننده ثقلی و نمک گیر برقی و ورودی مخزن کف گیر تزریق می شود .نوع معکوس آن به خروجی مخزن کف گیر و برج تفکیک اکسیژن تزریق می شود .

2-موادی که در آب شستشو دهنده و آب زاید تزریق می شوند عبارتند از مواد باکتری کش ، اکسیژن زا ، ضد خوردگی ، جلوگیری از تشکیل رسوب که هر کدام  جهت تزریق نقاط مشخصی دارند تمایم مواد تزریقی اعم از تعلیق شکن ، اکسیژن زا، باکتری کش و ضد خوردگی توسط تلمبه ها ی مخصوصی به خود و طی زمان بندی خاصی تزریق و تنظیم می شود .

 مخصوص به خود دارد که در آخر به هم ارتباط نزدیک دارند در مخزن انتلاف کننده ثقلی عواملی چون زمان ته نشینی آب نمک همراه نفت ، تزریق مواد تعلیق شکن ، تزریق آب شیرین و اختلاف فشار دو سر شیر مخلوط کننده ، عملیات هر چند وقت یکبار سندجت کردن و شستشوی مخزن ، سطح مشترک آب و نفت در گرفتن آب نمک همراه نفت مؤثر می باشد .

در مخزن نمک گیر برقی عواملی چون تزریق ماده تعلیق شکن ، اختلاف فشار قبل و بعد شیر مخلوط کننده ، درصد آب شستشو دهنده ، درجه حرارت نفت ،ولتاژ برق و سطح مشترک آب و نفت مؤثر می باشد در سیستم آب شستشو دهنده تزرق صحیح مواد شیمیایی هنگام آب گیری محاسبه دقیق مواد تزریقی به آب شیرین و تزریق دائم آب شستشو دهند ه بسیار مهم می باشد درهر کدام از واحدهای نمکزدایی اداره مهندسی خوردگی اقدام به توزیع جداولی تنظیم شده از مقدار مواد شیمیایی تزریقی به آب شستشو دهنده نموده است که کارکنان نمکزدایی مقادیر داده شده را در زمان معین تزریق می کنند.


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.