مخزن کف گیر

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱ ب.ظ

آب شیرین تزریقی به مخازن ائتلاف کننده ، ثقلی و نمک گیر برقی و آب نمک گرفته شده از نفت نمکی که از مخازن مزبور به عنوان آب شور زائد خارج و به مخزن کف گیر ارسال می شود . این آب چنانچه بیرون از کارخانه ریخته شود باعث آلودگی می شود و با فصل بارندگی چنانچه زمین مرغوب کشاورزی نزدیک واحد و اطراف را به علت داشتن نمک زیاد خراب می کند . همچنین بعلت مواد شیمیایی موجود در آن باعث از بین رفتن جانوران نزدیک می شود .

همچنین بنا به فشار بالایی که دارد به چاههای متروکه ای که فشار آن صفر باشد تزریق می شود .آب ورودی به مخزن کف گیر از قسمت پایین تزریق و درون مخزن توسط لوله ای 36 اینج با ارتفاع 4200 متر مربع بالا می آید .

دهانه بالای لوله ای قاشق مانند (بیضی شکل)که توسط شیر چرخ دنده ای از بیرون مخزن تنظیم  و مواد  وقتی وارد قاشق مانند شده و از طریق لوله ای خارج و مخزن نفت مازاد (Disposal Oil Surge Tank  ) وارد می شود. روی این خط لوله شیر برقیS.V  و شیر خودکار کنترل وجود دارد که در صورت بیش از حد معین سطح مایع آن بالا رود ورودی خود را قطع می کند .

مواد نفتی جمع شده در این مخزن توسط تلمبه به ورودی یا خروجی کارخانه تزریق میشود چون دارای مقداری آب همراه می باشد معمولاً به ورودی کارخانه تزریق می شود تا آب نمک آن گرفته شود . آب زائد از طریق خروجی مخزن کف گیر به طرف مخزن ذخیره آب زائد می رود . سطح آب داخل مخزن کف گیر به وسیله کنترل کننده سطح مایع HC فرمان آن روی آب خروجی است کنترل می شود چنانچه سطح آب درون مخزن به بیش از حد مجاز بالاتر رود از طریق سویچ برقی نفت ورودی به واحد نمک زدایی را قطع می کند . همچنین به ورودی آن مواد ضد خوردگی ، باکتری کش و تعلیق شکن تضعیف کننده Revers  Demulsifier  تزریق می شود همچنین روی خروجی آن نیز مواد شیمیایی تزریق می شود ضمناً هر سه ماهه یکبار اداره مهندسی خوردگی فلزات یکبار در هر واحد نمکزدایی  به خروجی مخزن کف گیر جهت جلوگیری از رشد باکتریها و تشکیل رسوبات داخل لوله و چاه متروکه مواد شیمیایی تزریق میکند . 


سعادت سلیمانی
نظرات این مطلب (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.